Cluj-Napoca. Stiati ca…?
Clujul este al treilea oras al Romaniei dupa numarul de locuitori (310 243, in 2007) ?
primul nume romanesc al orasului a fost Cluş ? La denumirea de Cluj-Napoca se ajunge in 1974, “Napoca” fiind numele orasului in timpul romanilor.
prima atestare documentara a orasului a fost facuta in 1167 sub numele de Castrum Clus? Caustrum provine din latina si era folosit de romani pentru a defini o taberele militare iar Clus inseamna fie “inchis” (in latina) fie “trecatoare intre munti” (germana – klaus) sau “baraj” (germana – clusa)
la sfarsitul secolul XIV – inceputul secolului XV, populatia majoritara a orasului era formata din sasi si secui?
ultima cina a lui Mihai Viteazul, inainte de asasinarea lui, a avut loc in Cluj?
Clujul, ca si restul Transilvaniei, a apartinut in doua randuri Regatului Ungariei? Mai intai in 1867 (la formarea Austro-Ungariei), apoi in 1940 (prin Dictatul de la Viena).
incepand cu 3 mai 1944, timp de o saptamana, aproximativ 18.000 de evrei din Cluj si localitatile apropiate (Gherla, Huedin etc) au fost exilati in zona fabricii de caramida Iris (Ghetoul Iris) din nordul Clujului?
toti civilii cazati in Ghetoul Iris au fost trimisi la Auschwitz prin 6 transporturi ce au avut loc intre 25 mai si 9 iunie 1944?
stema actuala orasului Cluj, adoptata in 1999 de Gheorghe Funar in urma unui concurs din 1995, este nelegala? Ea nu a fost aprobata de CNHGS.
nu mai putin de 10 ape curgatoare (rauri si parauri) strabat municipiul? Cel mai important curs de apa este raul Somesul Mic.
in doar 80 de ani, intre 1912 si 1992, populatia orasului a crescut de peste 5 ori? Clujul numara putin peste 60.000 de locuitori la Recensamantul din 1912 pentru ca in 1992 numarul acestora sa sporeasca la 328.602.
comunitatea maghiara din Cluj este a doua ca dimensiuni dupa cea din Targu Mures? Totusi, ea este considerata centrul vietii artistice si culturala maghiare din Romania datorita activitatilor culturale, academice si artistice.
populatia majoritara a orasului este formata din romani (79,46%) iar minoritatea principala o reprezinta maghiarii cu 18.86% ?
Universitatea din Cluj a fost infiintata in 1581 de Stefan Bathory? De-a lungul timpului ea are o istorie zbuciumata fiind desfiintata, mutata sau reinfintata de cateva ori datorita istiriei tumultoase a regiunii (sub influenta germanilor si a maghiarilor).
cu peste 45 de mii de studenti, Universitatea clujeana “Babeş-Bolyai” este cea mai mare din tara?
“Babeş-Bolyai” este cea mai importanta institutie academica din Romania in care predarea se face in patru limbi? Din 105 specializari, 98 sunt in limba romana, 52 in limba maghiara, 14 in limba germana si 4 in limba engleza.
Popularity: 35% [?]
Vezi si urmatoarele curiozitati...




Stiati-ca.com va ofera curiozitati, informatii noi si inedite din domenii ca: plante, animale, inventii, dar si multe altele!
May 8th, 2008 at 1:22 pm
hello
December 25th, 2008 at 7:09 pm
“la sfarsitul secolul XIV – inceputul secolului XV, populatia majoritara a orasului era formata din sasi si secui?”
nu-i adevarat, sasi si maghiari, recolonizarea s-a facut dupa navalirea mongolilor in 1241, inainte a fost orasel maghiar
ati stiut ca: pana-n mijlocul secolului XX majoritarii au fost maghiarii?
“Clujul, ca si restul Transilvaniei, a apartinut in doua randuri Regatului Ungariei? Mai intai in 1867 (la formarea Austro-Ungariei), apoi in 1940 (prin Dictatul de la Viena)”
asta-i o prostie, (sincer, fara argumente de ce) mai documentati-va!
January 4th, 2009 at 5:24 pm
Salut razv,
“Sfarsitul secolul XIV – inceputul secolului XV” se refera la perioada de +/- 50 de ani din jurul anului 1400. Asadar, nu inteleg cum informatia oferita de tine (“recolonizarea s-a facut dupa navalirea mongolilor in 1241, inainte a fost orasel maghiar”) contrazice ceea ce spuneam noi. Fii mai explicit, te rog.
Am notat afirmatia ta cu privire la populatia maghiara si, cand vom updata articolul sau vom scrie unul nou, o vom include.
Referitor la cea de a treia afirmatie a ta, nu stiu ce sa contraargumentez din moment ce nu ai argumentat. Daca te referi la aspectele mai profunde ale istoriei Transilvaniei, cum ar fi faptul ca nu toata Transilvania a fost atribuita Ungariei prin Dictatul de la Viena ci numai o parte etc, acestea sunt, din perspectiva stiati-ca.com, amanunte suplimentare care, desi corecte si recunoscute, nu sunt mentionate in articole. Rolul acestui site nu este sa invete istorie ci sa ofere fragmente de istorie care sa starneasca acea curiozitate care te face sa cauti mai multe informatii despre subiect. Stiati-ca.com nu este o sursa exhaustiva, ci una incipienta de informatii.
Sper ca ti-a mai trecut supararea pe site si vei mai reveni pe aici!
Radu
February 15th, 2009 at 4:29 pm
Nu sunt de acord cu aceasta afirmatie:”la sfarsitul secolul XIV – inceputul secolului XV, populatia majoritara a orasului era formata din sasi si secui?”
Stiu ca nu asta e rolul site-ului de a combate sau nu ceva, dar e o minciuna… te rog eu frumos sa citesti putina istorie… ca s-ar putea sa fie persoane care sa creada acest lucru. Si sunt o mare aparatoare in ceea ce priveste cauzele romanilor. Nu exista o asemenea dovada, dat fiind ca cei mai multi romani nu aveau drepturi… nici macar la “buletin”, pentru a face dovada ca eram mai multi. Nu are rost sa trezesti asemenea curiozitati cand nu sunt adevarate, nu-i asa?
February 15th, 2009 at 5:01 pm
Salut Aleda!
Se pare ca afirmatia respectiva chiar reprezinta o problema din moment ce esti a doua persoana care se revolta impotriva ei.
Istoria oricum nu este un domeniu pur obiectiv ca stiintele exacte, de exemplu. Interpretarea istorica a unui eveniment este diferita de la popor la popor, de la o perioada sociala la alta, de la istoric la istoric. De exemplu, in perioada comunista, manualele de istorie aveau o anumita interpretare (negativa) asupra regimului regalist si, totodata, interpretarea istorica de acum are aceeasi nuanta negativa in privinta comunismului.
Daca ai cumva surse de informare online despre acest subiect, lasa-le intr-un comentariu, te rog.
Promit sa nuantez/sterg afirmatia respectiva daca gasesc o sursa relevanta de documentare care sa o contrazica.
February 15th, 2009 at 5:18 pm
Desigur. Acum caut ceva relevant online. Si iti pun linkurile aici. S-ar putea totusi sa nu iti pot dovedi online… deoarece sursele istorice legate de Romania… si de Cluj… sunt cam putine pe internet. Uite… caut, si daca gasesc iti pun
Daca nu, nu iti va ramane decat sa ai (eventual) incredere in mine, deoarece nu vorbesc fara sa cunosc.
Revin.
February 15th, 2009 at 5:34 pm
mda…. exact cum ma asteptam. Asta e. Nu pot dovedi. Nici nu stiu cum as putea… ca multe surse spun asta… si putine o contrazic. Poate ai dreptate, desi ma indoiesc… La revedere… si mult spor la treaba;)
February 15th, 2009 at 5:58 pm
Acum sper sa nu crezi ca e o conspiratie a sasilor si secuilor care au populat internetul cu surse false de informare numai ca sa nu scrie stiati-ca.com un articol corect cu astfel de curiozitati despre Cluj.
February 16th, 2009 at 1:14 am
Auzi… inteleg ideea cu conspiratiile… e plin Clujul (pe putin spus) de ele. Hai sa iti spun un fapt istoric adevarat. Ne-au furat din drepturi si o fac si acum.
Daca e sa ne luam dupa acea perioada…pot spune ca partial ai dreptate, dar era ceva nedreptate la mijloc.Salutare.
Cat despre Cluj, centrul e plin de ei.
May 22nd, 2009 at 8:32 pm
universitatea babes-bolyai este cea mai mare din tara insa nu cu 45 ci cu peste o suta de mii de studenti
July 20th, 2009 at 2:42 am
Prea multi bozgori prin Cluj,bleah!
August 28th, 2009 at 5:36 pm
Din 105 specializari, 98 sunt in limba romana, 52 in limba maghiara, 14 in limba germana si 4 in limba engleza
uat ???
Admin: Unele sunt bilingve, trilingve…
November 10th, 2009 at 11:43 am
oricum le aduni 98 + 52 + 14 +4 nu da 105…iar daca stai sa le numeri pe alea de pe site…nr de specializari ajunge undeva la 125….
)))))))))))))))))))
February 20th, 2010 at 10:25 pm
toti vorbesc intr-una aiurea dar clujul are o populatia in mojoritate romaneasca.aici mult si greu a fost pentru unguri sa ajunga.clujul este mentionat abea tarziu la 1175 cand apar si primele comitate ale regatului lor aici.multi vorbesc si chiar cred in tampenii de genul ca basarab a fost cuman cand se stie ca inca invatatul iordanes in sec IV ii numea pe geti zarabi din casta tarabostes casta care-i desemna pe nobili daci cu functii de sacerdoti iar individual purtau numele saraba. alt invatat mai timpuriu ii numeste ca fiind populatia de la nord de scitia mica cu numele basarei.In cronica bizantina Dan I al Tarii Romanesti este numit fiul lui saraba nu basaraba si se stie si faptul ca dan I a fost fiul lui radu I.cititi mai multe
cristi .satu-mare
February 20th, 2010 at 10:36 pm
cititi multe nu stiu cand a avut ocazia sa fie orasel maghiar cand este mentionat de abea in 1175 atunci cand sunt mentionate si primele comitate ungare in aceasta zona.sper ca ati citit codex rohonczi ce lupte au fost pe aicea pana sa reuseasca ungurii sa intre serios in transilvania.de abea coroana angevina reuseste sa supuna la modul serios acesta zona a romaniei dar care totusi in timpul lui ioan corvin va fi din nou si pentru romani ca una al lor.apai aud tampenii de la uni care spun cert da basarab a fost cuman cand toate documentele vremii si regele ungur il numeste valah necredincios.
November 29th, 2010 at 2:18 pm
Chiar si un site de divertisment si relaxare a devenit un camp de lupta a sovinilor radicali maghiari si romani…un dispret reciproc pe care nu am sa il inteleg niciodata. Felicitari admin pentru toate informatiile interesante pe care le oferi te rog strege mesajele care pot ofensa in orice fel orice pe oricine.
Admin: Mesajele care contin un limbaj injurios sau obscen nu sunt afisate.